تعمیر وعیب یابی روتاری ولو یا شیر دوار، لطفا جهت استعلام هزینه تعمیر، عیب یابی و آموزش تعمیر، آشنایی با نحوه تعمیر و نگهداری با ما در ارتباط باشید

تعمیر روتاری ولو های پتروشیمی

تعمیر وعیب یابی روتاری ولو

تعمیر وعیب یابی روتاری ولو

تعمیر وعیب یابی روتاری ولو

در حالی که شیرهای دوار ممکن است مانند ماشین های بسیار ساده به نظر برسند، اما برای کنترل جریان پودر از طریق سیستم های انتقال پنوماتیک ضروری هستند . شیرهای دوار باید در شرایط درجه یک باشند تا سیستم به طور ایمن و روان کار کند. و اگر با مشکلی در فیدر قفل هوای چرخشی خود مواجه شدید ، سیستم باید برای انجام تعمیرات متوقف شود و زمان و هزینه قابل توجهی صرف شود.

با این حال، با نگهداری صحیح و منظم شیر دوار، می توانید از این تعمیرات پرهزینه و خرابی جلوگیری کنید. این نه تنها منجر به عملیات انتقال روان تر، بلکه عملکرد بهتر سوپاپ می شود.

در زیر، ما هفت مرحله تعمیر و نگهداری آسان را به اشتراک می گذاریم تا به شما در مراقبت از شیرهای چرخشی و جلوگیری از خرابی پرهزینه کمک کند.

مرحله 1: داخل سیلندر ولو را بررسی کنید.

از آنجایی که پودرهای حجیم به طور مداوم در شیر دوار شما جریان دارند، مهم است که به طور منظم داخل شیر را بررسی کنید. این شامل بررسی وضعیت روتور، تیغه‌های روتور، مهر و موم، محفظه و صفحات انتهایی است. شما می توانید به راحتی شیر را از طریق درب دسترسی (اگر شیر مجهز به درب مجهز باشد) یا با جدا کردن جزئی شیر بررسی کنید. در صورت مشاهده هرگونه آسیب، تعمیرات باید قبل از راه اندازی مجدد شیر دوار انجام شود.

مرحله 2: مهر و موم شفت و بلبرینگ را بررسی کنید

وضعیت یاتاقان های تکیه گاه محور روتور را از نظر بازی بیش از حد و عملکرد روان بررسی کنید. قبل از اینکه به شدت فرسوده شوند آنها را به طور مرتب تعویض کنید زیرا یاتاقان های فرسوده می توانند بر موقعیت روتور در محفظه تأثیر بگذارند و منجر به آسیب از تماس فلز با فلز بین فاصله های محکم شود.

مهر و موم شفت نیز باید حداقل ماهانه چک شود. در مهر و موم های نوع بسته بندی، نگهدارنده غده را سفت کنید و قبل از شروع نشتی مهر و موم ها را تعویض کنید. برای آب‌بندی‌های تصفیه‌شده با هوا، حفظ تصفیه هوای مناسب به مهر و موم‌های شفت روی دریچه‌های دوار بسیار مهم است.

مرحله 3: نقاط خالی نوک روتور را از نظر سفتی بررسی کنید

از آنجایی که فیدرها و دریچه‌های قفل هوای دوار باید جریان پودرهای بسیار ریز را در میان اختلاف فشار بالا کنترل کنند، فاصله نوک روتور باید بسیار محکم باشد. در غیر این صورت، عملکرد سیستم انتقال شما در خطر است.

برای جلوگیری از مشکلات احتمالی ناشی از نشت هوای بیش از حد از قفل هوا، با پیروی از این دستورالعمل‌ها، مطمئن شوید که فاصله‌های خالی شما محکم است:

  1. برق موتور شیر دوار را قفل کنید.
  2. اگر می توان اتصالات بالا یا پایین شیر را برای دسترسی جدا کرد، آنها را جدا کنید یا شیر دوار را به طور کامل از سرویس خارج کنید.
  3. داخل شیر را تمیز کنید تا تمام محصول و باقیمانده آن از بین برود.
  4. یک سنج حسگر را وارد کنید که با حداقل فاصله پیشنهادی بین انتهای پره روتور و صفحه سر در انتهای محرک شیر مطابقت داشته باشد.
  5. گیج را تا شفت روتور به سمت پایین بلغزانید و به نوک آن برگردید. اگر گیج در هر نقطه ای گیر کند، فاصله ها خیلی تنگ هستند. اگر زنگ زدگی یا آسیبی وجود دارد که باعث این مشکل شده است، آن را با سوهان دادن دستی یا سمباده زدن فلز برجسته ترمیم کنید. مواظب باشید که فلز زیادی را جدا نکنید! این روند را در انتهای کور دریچه تکرار کنید. پس از اتمام، این مرحله را در تمام انتهای پره های باقی مانده تکرار کنید.
  6. سنج حسگر را بین نوک روتور و سوراخ محفظه بلغزانید و آن را از یک صفحه سر به صفحه دیگر بکشید. سپس، روتور را در جهتی بچرخانید که معمولاً می‌چرخد تا فاصله‌های موجود در تمام نوک پره‌های روتور را بررسی کنید.
  7. از یک سنج حسگر استفاده کنید که 0.001 اینچ بیشتر از حداکثر فاصله پیشنهادی است و سعی کنید آن را به همان مناطق بالا بکشید. اگر گیج مناسب باشد، شیر دوار شما شروع به فرسودگی کرده است و ممکن است در ایجاد مهر و موم موثر برای کنترل جریان پودر با مشکل مواجه شود.

مرحله 4: اجزای درایو را روغن کاری کنید

برای جلوگیری از خراب شدن سیستم محرک قفل هوای چرخشی، روغن کاری اجزای کلیدی ضروری است. این شامل کاهنده سرعت و زنجیر درایو می شود. سطح روغن گیربکس باید طبق دستورالعمل سازنده بررسی و تعویض شود. و زنجیر و چرخ دنده ها، در صورت مجهز بودن، باید مکرراً روغن کاری شوند، به خصوص اگر شیر دوار شما در خارج از منزل یا در محل شستشو قرار دارد. اگر از فواصل پیشنهادی برای شیر خود مطمئن نیستید، به دفترچه راهنمای مالک خود مراجعه کنید یا برای اطلاعات بیشتر با تامین کننده خود تماس بگیرید.

مرحله 5: زنجیره درایو و چرخ دنده ها را تنظیم کنید

هنگام بازرسی شیر دوار، زنجیر محرک و چرخ دنده ها را تنظیم کنید تا مطمئن شوید که چرخ دنده ها در یک راستا قرار دارند و زنجیر به درستی کشیده شده است. سپس، قبل از اتمام تعمیر و نگهداری، اطمینان حاصل کنید که محافظ زنجیر درایو در جای خود قرار دارد.

مرحله 6: یک سیستم تشخیص تماس را نصب کنید

برای آگاه شدن از زمانی که شیر دوار شما در معرض آسیب است، یک سیستم تشخیص تماس روتور نصب کنید . این سیستم جداسازی الکتریکی روتور سوپاپ به محفظه را کنترل می کند و در صورت تماس روتور با محفظه به شما هشدار می دهد. این سیستم ها یک راه عالی برای محافظت از محصول شما در برابر آلودگی فلزی هستند و در عین حال از آسیب گران قیمت به شیرهای چرخشی و فیدرهای شما جلوگیری می کنند.

مرحله 7: اپراتورها و تکنسین های تعمیر و نگهداری خود را آموزش دهید

مهم نیست که چقدر به برنامه تعمیر و نگهداری پیشگیرانه پیشنهادی سازنده پایبند باشید، اگر تعمیر و نگهداری به درستی انجام نشود، طول عمر و عملکرد محصول و شیر دوار خود را به خطر می اندازید. اطمینان حاصل کنید که کارکنان شما در مورد شیرهای چرخشی خاص در کارخانه شما آموزش دیده اند. به همان اندازه که شیرهای دوار ساده به نظر می رسد، طراحی هر سازنده متفاوت است و برای نگهداری و تعمیر صحیح نیاز به دانش عمیق دارد. فقط تکنسین های باتجربه باید اجازه کار بر روی شیر دوار را داشته باشند.

اگر اپراتورهای شما وظیفه نظافت را بر عهده دارند، مطمئن شوید که آنها در مورد روش های جداسازی صحیح آموزش دیده اند تا از آسیب ناخواسته به نوک های حساس روتور و سطوح محفظه جلوگیری شود. برای اطمینان از اینکه هرکسی که شیرهای چرخشی را لمس می‌کند می‌داند چه کار می‌کنند، آموزش معمولی را با یک نماینده یا تکنسین واجد شرایط انجام دهید.

فکر کنید شیر دوار شما بیش از تعمیر آسیب دیده است؟

ما مجهز به موجودی کامل یاتاقان‌ها و مهر و موم‌ها و همچنین قطعات OEM از تولیدکنندگان بزرگ، شیرهای دوار را با دقت و کارایی زیادی تعمیر و بازسازی می‌کنیم. شیر دوار خود را برای ما ارسال کنید و تیم تعمیر و نگهداری خدمات کامل ما می تواند بررسی کند و در صورت امکان شیر دوار شما را مانند نو بسازد.

آیا نیاز به آموزش برای کارکنان خود دارید؟

اجازه دهید تکنسین ها و مهندسان با تجربه شیر دوار ما برای یک دوره آموزشی عمیق در مورد عملکرد و نگهداری شیر دوار به سایت بیایند. ما چندین دهه تجربه آموزش اپراتورها و فن‌آوری‌ها در بسیاری از مدل‌ها و مدل‌های مختلف شیرهایی داریم که در برخی از کاربردهای بدتر قابل تصور کار می‌کنند. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید .

اجازه بدهید با ویدئوهایی به شما ثابت کنیم، متفاوت هستیم…

مقایسه روتاری سخت کار و معمولی

روتاری ولو صنایع غذایی

نمایش مراحل ساخت و تولید

اجازه بدهید با ویدئوهایی به شما ثابت کنیم، متفاوت هستیم…

معرفی انواع روتاری ولو تولیدی ما

روتاری ولو انتقال پنوماتیک

کارکرد روتاری ولو

روتاری تیپ RVH

rotaryairlock (46)

روتاری تیپ RVR

شیر بارریز

روتاری تیپ RVS

روتاری ولو

روتاری تیپ RVC

شیر بارریز

شير دوار (روتاری ولو) از چه قسمت‌هايي تشکيل شده است؟

  • محفظه اصلي (هوزينگ)
  • روتور چرخان
  • بلبرينگ روتور و سيلينگ ها
  • موتور و گريبکس
  • سيستم انتقال قدرت

 

روتاري ولو چيست و چگونه انتخاب کنيم؟

 

روتاری ولو یا همان شیردوار وسیله ای تخصصی است که در سیستم های انتقال مکانیکی و پنوماتیکی استفاده می شود. این برای کنترل جریان مواد از یک محفظه به محفظه دیگر طراحی شده است و در عین حال از خروج یا ورود هوا به سیستم جلوگیری می کند بارریز ها در بگ فیلتر ها سیلوها ، مخازن و هاپر مواد مورد استفاده قرار می گیرد. روتاری ولو در پایین مخزن مواد نصب می شود و وظیفه بارریزی و کنترل میزان بار خروجی نسبت به بار ورودی را بر عهده دارد. (ایرلاک) تجهیزی می باشد که به مواد اجازه عبور از یک تجهیز به تجهیز دیگر با فشار هوای متفاوت را می دهد و مانع از انتقال .فشار بین آن دو می گردد، با استفاده از بارریز می توانیم ،نسبت خروجی آن را تنظیم کنیم

روش عملکرد روتاري ولو:

مکانيزنم داخل روتاري ولو به اين شکل  است که تعدادي  پره يا تيغه فلزي حول محور روتاري مي چرخند و محفظه هاي بِين پره ها با مواد پر مي شود. مواد وارد شده پس از يک چرخش 180 درجه اي  از خروجي زير  روتاري ولو خارج مي شود. در روتاري ولوهاي ايرلاک،هواي بين دريچه ورودي و خروجي ايزوله شده اين قابليت باعث مي شود مواد عاري از هوا از قسمت ورودي به خروجي روتاري ولو انتقال داده شود.

سرعت  چرخش روتاري ولو

سرعت روتاري ولو بر روي، ميزان فرسايش آن و ميزان انتقال مواد تاثير مي‌گذارد. دانستن سرعت مناسب شير دوار براي کاربري مورد نظرتان به کارايي و نگهداري آن کمک زيادي مي‌کند. به طور کلي گفته مي‌شود که شير دوار نبايد بيش از 35 دور در دقيقه کار کند اما اين به نوع روتار، ويژگي‌هاي متريال آن و عوامل ديگر بستگي دارد.

 

راه اندازی و بهره برداری:

برای راه اندازی شما به یک برق سه فاز با کنترل و حفاظت کامل (کنترل بار،کنترل فاز) نیاز دارید.

برای کنترل میزان خروجی مواد شما می توانید از اینورتر و یا مدار تایمر استفاده کنید.

همراه دستگاه یک ظرف روغن قرار دارد که بعد از نصب باید داخل گریبکس ریخته شود.

*دستگاه بدون حفاظت های الکتریکی راه اندازی نشود.(کنترل فاز،کنترل بار)

ماشین کاری فاصله هوای پوسته با پروانه : Airlock

در حالت استاندارد فاصله هوایی قسمت چرخان (ایمپلر) با بدنه روتاری ولو 0.5 میلیمتر می باشد. در صورت نیاز مشتری به فیلر کمتر این امکان وجود دارد تا 0.1 تولید شود، ولی باید به این نکته توجه داشته باشید که در دمای کاری بالا امکان گیر کردن (جام کردن) قسمت چرخان (ایمپلر) در پوسته زیاد می شود.

فاصله هوايي (Gap) بين روتور و سيلندر، بالاتر از 0.4 ميلي متر  و کمتر از 0.2 ميلي متر است، تا ضمن ايجاد حالت قفل هوا (air Lock) ، حرکت روان روتور را نيز داشته باشيم و از قفل شدن روتوردر سيلندر،با تغيير دما دستگاه  اجتناب شود.

پیشنهاد ما برای رسیدن به حالت ایرلاک صد درصدی این است که همیشه مقداری بار در ورودی روتاری باشد و ورودی روتاری خالی از مواد نشود.

توجه : باید این نکته را مد نظر داشت که ضریب انبساط و انقباض دستگاه و دمای کاری آن اهمیت زیادی ، در طراحی دستگاه دارد.

هشدار: با توجه به اینکه فاصله ایمپلر با پوسته کم است در صورتی که روتاری ولو زمان زیادی مورد استفاده قرار نگیرد امکان گیر کردن (جام کردن ) دارد، پس بهتر است هر چند  روز یک بار روتاری ولو روشن شود.

هشدار: در صورت گیر کردن ولو ابتدا اقدام به برعکس کردن دور نمایید و در صورت رفع نشدن مشکل موتور گیریبکس را جدا کرده و درب ها را ازاد کرده و اقدام به رفع گیر نمایید.

هشدار: لازم به ذکر است که در دستگاه هایی که دور انها با اینورتر کنترل می شود نباید فرکانس موتور از 40 هرتز کمتر شود، این موضوع باعث کاهش گشتاور موتور میشود و روتاری گیر میکند

اخطار: گیریبکس دستگاه های ما در زمان ارسال  بدن روغن و خشک ارسال می شود.

پس از نصب روتاری ولو پیچ درب روغن گیریبکس روتاری ولو را باز کنید و به مقدار مناسب روغن داخل گیریبکس بریزید، و پیچ هواگیر گریبکس  را جایگزین پیچ قبلی کنید تا با افزایش دمای گریبکس روتاری ولو  روغن به  بیرون نشت نکند و کاسه نمد گیربکس دستگاه آسیب نبیند.

اخطار: در حین کار با روتاری ولو احتیاط کنید دست خود را داخل دستگاه نکنید، احتمال قطع شدن انگشتان دست وجود دارد.

 

 

تعمیر و نگهداری

روتاری ولوها چند جز‌ء اصلی دارند، که در سرویس نگهداری باید با این اجزا آشنا شویم.

  • محفظه اصلي (هوزينگ)
  • روتور چرخان
  • بلبرينگ روتور و سيلينگ ها
  • موتور و گريبکس
  • سيستم انتقال قدر

محفظه یا سیلندر(هوزينگ):

 

اصلی ترین جزء روتاری ولوها  بدنه اصلی  است(سیلندر). از آنجا که مواد با  داخل محفظه روتاری ولو تماس دارد، و تا زمان خارج شدن مواد از سمت دیگر روتاری ولو مواد داخل روتاری می ماند، جنس آلیاژ  بدنه از اهمیت زیاد برخودار می شود، که تولید کننده ها بنا بر سفارش ونیاز مشتری آن را تولید می کنند .

 

 

تیغه پره‌های ویا همان روتور چرخان:

در روتور شیر دوار  تیغه ها به یک شافت اصلی متصل می‌شوند. و این شافت به وسیله سیستم نیرو محرکه  چرخانده می‌شود، و مواد را از سمتی به سمت دیگر منتقل می کند.

 

 

یاتاقان و سیستم بیرینگ:

یاتاقانها قطعات مهم روتاری ولو هستند که بیش از همه در معرض فرسایش قرار دارند. به دلیل اینکه به مرور زمان با افزایش  صدای نامطلوب یاتاقانها و خرابی آنها است.

از اینرو، هنگام اجرای تعمیر و نگهداری پیشگیرانه بر روی روتاری ولوها، جایگزینی و نگهداری یاتاقانها در عمل از فاکتورهای مهم است.

برخی از یاتاقانها به عنوان یاتاقانهای گریس کاری شده برای کل عمر یا یاتاقانهای بدون نیاز به نگهداری معرفی و وارد بازار شده اند. اما، این کلمات گمراه کننده هستند. اینها دلیل بر این نیستند که یاتاقانها اصلا نیاز به نگهداری ندارند. یاتاقانهای گریس کاری شده برای کل عمر یا یاتاقانهای بدون نیاز به نگهداری نیز سرانجام بایستی تعویض گردند. زمان آن بستگی به دو عامل طول عمر یاتاقانها (L10h) و بر طول عمر گریس مورد استفاده برای روانسازی (F10h) دارد.

طول عمر یاتاقان

طول عمر یاتاقان ها بر اساس دمای کاری روتاری نفوذ مواد ، خستگی و پیری مواد در صورتی که مقدار بار و سرعت عملیاتی روتاری را بدانیم قابل محاسبه است. برای صحت این محاسبات لازم است یاتاقان بدرستی نصب و روغن کاری شده باشد. محاسبات شرایط کاری تعریف نشده و مضر را در نظر نمی گیرد.

توجه: طول عمر یاتاقانها بین 16000 تا 40000 ساعت یا بیشتر متغیر است.

طول عمر گریس معمولا تحت شرایط کاری عادی حداقل 40000 ساعت است.

روانکاری یاتاقانها

یاتاقانها در روتاری ولو ها معمولا با گریس روانکاری می شوند به دو طریق یا یک بار(برای تمام عمر گریس خورده) که این گروه قابل گریس کاری مجدد نیستند، یا آنها ممکن است از طریق گریس خور یاتاقان قابلیت روانکاری و اعمال گریس مجدد را داشته باشند

نظافت محفظه بلبرینگ ها

روتاری ولو بایستی تمیز نگهداری شود، عاری از گرد و غبار، خاک و شن و روغن باشد. برای تمیزکاری باید از برسهای نرم یا کهنه های کتان تمیز استفاده کرد. برای حذف گرد و غیار غیر ساینده داخل محفظه و انباشت کثافت  باید از جریان هوای فشرده استفاده شود.

رابط اتصال نیرو محرکه به روتاری ولو:

سیستم نیرو محرکه:  که به سیله کوپلینگ به شفت روتاری ولو متصل می‌شود و باعث می‌شود روتور داخل سیلند روتاری ولو به چرخش در آید. سیستم نیرو محرکه از دو قسمت گریبکس و موتور تشکیل شده است

گیربکس ها به سه شکل به روتاری ولو ها متصل میشوند.

 

الکتروموتور:

 

الکترو موتور به گیر بکس متصل می شود و به روتور قدرت  چرخانندگی و انتقال مواد را می‌دهد.

در حالی که روتاری ولوها ممکن است تجهیز بسیار ساده ای به نظر برسد، اما برای عملکرد خوب شیرهای دوار باید در شرایط ایده آل باشند تا سیستم به طور ایمن و روان کار کند.

اگر مشکلی در فیدر روتاری ایرلاک به وجود بیاید، سیستم باید برای انجام تعمیرات متوقف شود و زمان و هزینه قابل توجهی را صرف کنید.

با این حال، با نگهداری صحیح و منظم روتاری ولو، می توانید از این تعمیرات پرهزینه و خرابی جلوگیری کنید.

برنامه تعمیر و نگهداری که به خوبی و با دقت طراحی شده است هنگامی که درست استفاده شود می تواند به صورت خلاصه شامل موارد زیر باشد.

نگهداری پیشگیرانه

نگهداری پیشگویانه

تعمیر و نگهداری واکنشی

شرکت پدیده کیمیا سعی کرده برنامه کاملی برای سرویس نگهداری به شما پیشنهاد دهد.

مراحل باز بینی و سرویس نگهداری

داخل شیر را بازبینی کنید.

از آنجایی که پودرهای حجیم دائماً در شیر دوار جریان دارند، مهم است که به طور منظم داخل شیر را بررسی کنید. این پروسه شامل بررسی وضعیت روتور، تیغه‌های روتور، آب بندها، بدنه شیر و فلنج های انتهایی است. شما می توانید به راحتی شیر را از طریق درب دسترسی (اگر شیر مجهز باشد) یا با جدا کردن جزئی شیر بررسی کنید. در صورت مشاهده هرگونه آسیب، باید قبل از راه اندازی مجدد شیر دوار تعمیرات انجام شود.

شافت و بلبرینگ را بررسی کنید.

وضعیت یاتاقان های محور روتور را از نظر لقی بیش از حد و عملکرد روان بررسی کنید. قبل از اینکه به شدت فرسوده شوند، آنها را به طور مرتب تعویض کنید. زیرا یاتاقان های فرسوده می توانند بر موقعیت روتور در بدنه تأثیر بگذارند و با کاهش فاصله بین روتور و بدنه منجر به آسیب ناشی از تماس فلز-فلز گردد.

آب بند (کاسه نمد) شافت نیز باید حداقل ماهانه چک شود. در آب بندهای نوع پکینگ (packing seal)، نگهدارنده گلند را سفت کنید و قبل از شروع نشتی آب بندها را تعویض کنید. برای آب‌بند‌های هوایی، تامین هوای مناسب برای آب بند شافت روی شیر دوار بسیار مهم است.

گپ روتور یا همان فاصله لبه های روتور را با داخل بدنه بازبینی کنید.

از آنجایی که فیدرها و شیرهای ایرلاک دوار بایستی جریان پودرهای بسیار ریز را در برخی از اختلاف فشارهای بالا کنترل کنند، فاصله لبه روتور از بدنه باید بسیار کم باشد؛ در غیر این صورت، عملکرد سیستم انتقال شما مشکل دار می شود.

برای جلوگیری از مشکلات احتمالی ناشی از نشت هوای بیش از حد از ایرلاک، با پیروی از این دستورالعمل‌ها مطمئن شوید که این فاصله در حد مجاز باشد.

داخل شیر را از مواد  تمیز کنید.

فیلری را که با حداقل فاصله پیشنهادی برای انتهای پره روتور و فلنج جانبی مطابقت دارد، در سمت درایو شیر قرار دهید.

فیلر را تا شفت روتور به سمت پایین بلغزانید و دوباره به ابتدا بازگردانید. اگر فیلر در هر نقطه ای گیر کند، فاصله ها خیلی تنگ هستند. اگر زنگ زدگی یا آسیبی وجود دارد که باعث این مشکل شده است، آن را با سوهان کشیدن دستی یا سمباده زدن تعمیر کنید. مراقب باشید که مقدار زیادی از فلز را جدا نکنید! این روند را در انتهای دیگر شیر تکرار کنید. پس از اتمام، این مرحله را برای همه پره های باقی مانده تکرار کنید.

فیلر را بین لبه روتور و سوراخ ورودی بدنه بلغزانید و آن را در راستای پره به طرفین بکشید. سپس، روتور را در جهتی که معمولاً می‌چرخد بچرخانید تا فاصله‌های موجود در تمام نوک پره‌های روتور را بررسی کنید.

از فیلری استفاده کنید که 0.001 اینچ بزرگتر از حداکثر فاصله پیشنهادی است و سعی کنید آن را به همان مناطق بالا بکشید. اگر فیلر مناسب باشد، شیر دوار شما شروع به فرسودگی کرده می کند، و ممکن است در ایجاد آب بند هوایی موثر برای کنترل جریان پودر با مشکل مواجه شود.

چگونه روتاری ولو را سرویس کنیم؟

برق موتور شیر دوار را قطع کنید.

اگر می توانید اتصالات بالا یا پایین شیر را برای دسترسی جدا کنید یا شیر دوار را به طور کامل از مدار خارج کنید.

اجزای انتقال نیرو محرکه را چک کنید.

برای جلوگیری از خراب شدن سیستم محرک روتاری ایرلاک، روغن کاری اجزای کلیدی ضروری است. این امر شامل کیربکس و چرخ زنجیر و یا کوپلینگ می شود. سطح روغن گیربکس باید طبق دستورالعمل سازنده بررسی و تعویض شود.  زنجیر و چرخ دنده ها، در صورت مجهز بودن، باید مرتباً روغن کاری شوند؛ به خصوص اگر شیر دوار شما در محیط باز یا در منطقه شستشو قرار دارد. اگر از فواصل پیشنهادی برای شیر خود مطمئن نیستید،

چرخ زنجیر را تنظیم ویا کوپلینگ را چک کنید.

چرخ رنجیر: هنگام بازرسی شیر دوار، زنجیر محرک و چرخ دنده ها را تنظیم کنید تا مطمئن شوید که چرخ دنده ها در یک راستا قرار دارند و زنجیر به درستی کشیده شده است. قبل از خاتمه تعمیر و نگهداری، مطمئن شوید که محافظ چرخ زنجیر در جای خود قرار دارد.

کوپلینگ: کنترل همراستایی در زمان نصب کوپلینگ

یکی از رایجترین دلایل خرابی انواع کوپلینگ مربوط به وجود ناهماهنگی در میان شفت‌های متصل است که باعث می‌شود فشار زیادی به این قطعات وارد شود. این موضوع معمولا زمانی اتفاق می‌افتد که شما می‌خواهید کوپلینگ قبلی را تعویض کرده و با یک قطعه جدید جایگزین نمایید. در چنین مواردی معمولا تراز بودن دستگاه چک نمی‌شود و شفت‌ها به درستی همراستا نمی‌شوند. به همین دلیل یکی از نکات نگهداری کوپلینگ این است که قبل از هر بار بستن آن، با استفاده از ابزار‌های تراز لیزری همراستایی را کنترل کرده و مراقب باشید که گرد و غباری در اطراف قطعه وجود نداشته باشد.

یکی دیگر از نکات مهم در نگهداری کوپلینگ این است که از گریس یا روغن مناسب برای روانکاری این قطعات استفاده کنید. دقت داشته باشید که حتی کوپلینگ‌های انعطاف پذیر هم نیاز به روان کننده‌های مخصوص دارند؛ زیرا استفاده از این لایه‌های روغنی می‌تواند از اجزای کوپلینگ در برابر آسیب‌های ناشی از فشار و ضربه جلوگیری کند و مانع از نفوذ ذرات به قسمت‌های حساس شود

جدا کردن کامل کوپلینگ

برای نگهداری کوپلینگ به شیوه درست نیاز است که هر چند وقت یک بار آن را باز کنید. همچنین نیاز است که کوپلینگ‌های انعطاف پذیر را هم از نظر وجود پارگی یا ذوب شدگی موردبررسی قرار دهید.

تمیز کردن دائمی‌ محیط برای نگهداری کوپلینگ

از دیگر نکات مهمی‌ که در نگهداری کوپلینگ باید در نظر داشته باشید، این است که تا حد امکان آن را از آلودگی‌های محیطی دور نگه دارید. زیرا گرد و غبار یا ذرات موجود در هوا می‌تواند باعث افزایش سایش و اصطکاک در کوپلینگ شده و دمای آن را به طور قابل توجهی افزایش دهد. علاوه بر این عدم تمیز کردن دستگاه در حین روانکاری مجدد، می‌تواند باعث باقی ماندن ذرات خارجی در این قطعات شده و آسیب‌های  را به دستگاه وارد کند.

کاسه نمد

کاسه نمد روتاری ولو یکی از قطعات مصرفی است که باید در دوره‌های تعمیر روتاری ولو  آن‌ را نیز بررسی کنید.

نگهداری و زمان تعویض این قطعه مهم است. با آگاهی داشتن از نشانه‌های خرابی این قطعه می‌توانید به موقع آن را تعویض کرده و از بروز آسیب‌های بعدی جلوگیری کنید. شما می‌توانید بر اساس نوع روتاری ولو کاسه نمد مربوط به آن خریداری نمایید.

کاسه نمد روتاری ولو در کجا قرار دارد؟

شفت، قطعه‌ای در روتاری ولو است که به صورت دورانی حرکت می‌کند. کاسه نمد در واقع به دور شفت قرار می‌گیرد.

کاربرد کاسه نمد چیست؟

هر قطعه‌ای در روتاری ولو که برای انتقال نیرو به صورت دورانی حرکت می‌کنند، نیاز به روانکاری دارد. کاسه نمدی که دور شفت قرار دارد، از بلبرینگ های شفت در برابر ورود گرد و غبار به آن جلوگیری می‎کند. کاسه نمد مانع از نشت روغن شده و در دمای مختلف باید قابلیت آب‌بندی شفت را داشته باشد.  به طور کلی کاسه نمد به عنوان درزگیر نیز شناخته می‌شود. کاسه‌نمدها در برابر دماهای بالا، فشار و موادی مثل روغن مقاوم هستند. این قطعات معمولا از جنس تفلون ساخته می‌شوند تا کمتر دچار خوردگی شوند.

راه های جلوگیری از خرابی کاسه نمد

همانطور که در ابتدای مقاله نیز اشاره کردیم، در هر بار سرویس روتاری ولو بهتر است کاسه نمد تعویض شود،  و تعویض به موقع آن‌ از آسیب به سایر قطعات جلوگیری می‌کنید.

سرویس نگهداری گریبکس

دستگاه خود را بررسی کنید تا علائم گرمای بیش از حد را تشخیص دهید. دقت کنید که آیا روغن مورد استفاده شما به طور صحیح قطعات گیربکس صنعتی شما را روان می‌کند. اگر از روغن نامناسب استفاده کنید، نمی‌تواند به درستی مانع اصحکاک شود. این عامل ممکن است دلیل گرمای بیش از حد باشد. سعی کنید  روغنی با کیفیت که برای نوع گیربکس مورد نظر شما توصیه شده است را تهیه کنید.

گیربکس را از نظر لرزش برسی کنید

علت لرزش های گیربکس صنعتی را بیابید.

لرزش در بیشتر تجهیزات نشان از ایجاد مشکل و مقدمه خرابی است و باید کنترل شود.

برای این کار می توانید در یک محیط آرام و بدون سرو صدا گیربکس را در مکانی راه‌اندازی کنید و بر نحوه لرزش و صدای آن را نظارت کنید. با این کار می‌توانید حرکات و تکان‌های آن را مشاهده کنید. می‌توانید بگویید که چه آسیب‌هایی  فقط با لرزش ایجاد می‌کند. با داشتن کمی‌ تخصص در این مورد می‌توانید تشخیص دهید که آیا علت نقص دستگاه، عدم تعادل، لقی کلی یا سایش، نقص در بیرینگ‌ها،  عدم هم‌ترازی، نقص دنده یا مشکل پیش‌بینی نشده دیگری است.

همچنین گیربکس آسیب دیده صداهای غیرعادی را ایجاد می‌کند که می‌توانید بگویید طبیعی نیستند. اگر دندانه دنده آسیب دیده باشد، می‌توانید تغییر قابل ملاحظه‌ای را در حرکت آن یا عدم هم‌ترازی چرخ‌دنده‌ها مشاهده کنید. این آزمایش را به طور مرتب انجام دهید و نتایج را برای مقایسه آن‌ها در آینده ثبت کنید. در صورت مشاهده هرگونه تغییر، ممکن است گیربکس شما آسیب ببیند. مشکلات را قبل از بیشتر شدن برطرف کنید.

برنامه نگهداری عمومی ‌برای نگهداری و تعمیرگیربکس صنعتی داشته باشید

همیشه مهم است که برای انجام تعمیر و نگهداری عمومی‌ همه تجهیزات از جمله گیربکس و الکتروموتور، زمانی را کنار بگذارید. همیشه صبر نکنید تا مشکلی پیش آید و بعد زمان صرف کنید.

برنامه نگهداری و تعمیر گیربکس صنعتی باید از تست‌های لرزش گرفته تا بررسی روغن را شامل شود تا اطمینان حاصل شود که دستگاه در بهترین حالت کار می‌کند.

مهمترین کاری که باید انجام دهید این است که همیشه مراقب کارکرد غیرعادی گیربکس دستگاه خود باشید. صداهای غیرعادی، نشت روغن و لرزش‌های غیرمعمول علامت آن است که گیربکس شما ممکن است نیاز به تعمیر داشته باشد.

گیربکس و انواع آن چیست ؟

اما شاید قبل از اینکه بخواهیم تعمیر گیربکس صنعتی و عیب یابی را شروع کنیم، شاید بهتر باشد اول با طرز کار این دستگاه آشنا شویم تا درک بهتری از آن پیدا کنیم. گیربکس یا جعبه دنده، ماشین یا ابزاری است که برای انتقال توان مکانیکی از یک منبع تولید کننده مانند الکتروموتور به یک مصرف کننده مانند نوار نقاله و همچنین برآورده ساختن گشتاور و سرعت دورانی مورد نیاز مصرف کننده به کار می رود.

گیربکس (جعبه دنده) در واقع یک واسطه میان تولید کننده انژی و مصرف کننده انرژی است که با قطعات داخلی، دنده فلزی و برنجی توازنی را بین این دو منبع ایجاد می کند.

لرزش گیربکس

لرزش های غیر عادی گیربکس حین فعالیت می تواند از عواملی باشد که در اکثر مواقع به آن توجه نمی شود. ما فکر می کنیم چون گیربکس صنعتی است لرزش آن طبیعی است و هیچ اتفاقی هم برای آن نمی افتد.

احتمال ترک خوردن پوسته گیربکس و روغن ریزی

صدمه زدن به دستگاه مجاور مانند الکتروموتور سه فاز

آسیب جدی به قطعات داخل گیربکس

لرزش گیربکس صنعتی نشانه چیست؟

صدا های غیر عادی گیربکس صنعتی را جدی بگیرید.

گاهی اوقات مورد اول یعنی لرزش در گیربکس دیده نمی شود اما صدا های غیر عادی از گیربکس به گوش می رسد. پیشنهاد ما به شما این است ک سریعا دستگاه را متوقف کنید، ایراد را بررسی کنید و مجدد برای راه اندازی تصمیم بگیرید.

یاتاقان گیربکس

خورد شدن دنده ها

صدمه جدی به دستگاه

صدای اضافی گیربکس صنعتی

دمای گیربکس زیاد است. علت داغ شدن بیش از حد گیربکس صنعتی چیست؟

زمانی که گیربکس حین فعالیت است تولید گرما یکی از پیش آمد های طبیعی است اما زمانی که گرما بیش از حد شود باید در این خصوص احساس نگرانی کرد.

تنظیم نبودن شاسی گیربکس می تواند از عوامل دیگر تولید گرمای زیاد و داغ شدن آن باشد. وقتی گیربکس به درستی در جای خود تنظیم نباشد یا اینکه محل نصب تراز نباشد، فعالیت آن مختل شده و باعث گرمای بیش از حد دستگاه می شود.

از علت های دیگر داغ شدن زیاد گیربکس صنعتی می توان به نداشتن و یا کم بودن واسکازین دستگاه نیز اشاره کرد.

خرابی بلبرینگ ها یکی از نکات ظریفی است که اکثرا فکر نمی کنند به داغ شدن بیش از حد گیربکس مربوط باشد. از آن غافل نشوید.

سوختن واشر ها

سوختن کاسه نمد

قفل کردن یا گیرپاژ گیربکس حین فعالیت

بلبرینگ ها دچار خرابی و نقص می شوند.

خورد شدن کوپلینگ های ورودی یا خروجی

نشتی روغن

یکی دیگر از عوامل مهم در خرابی گیربکس های صنعتی نشت روغن به صورت نامحسوس است که سریع متوجه آن نخواهید شد. بهتر است به صورت دوره ای با برنامه ریزی منظم گیربکس را چک کنید . برای آن چک لیستی تهیه کنید.

گیرکردن گیربکس

ساییدگی و از بین رفتن قطعات داخل گیربکس و در نهایت از کار افتادن آن

نشت روغن در گیربکس های صنعتی

پیشگیری بهتر از درمان و تعمیر گیربکس صنعتی

همانطور که پیشتر گفتیم  گیربکس صنعتی از اجزاي اصلي بسیاری از ماشین‌آلات و دستگاه‌ها است. اگر می‌خواهید گیربکس را در عملکرد مطلوب خود نگه دارید، باید نگهداری منظمی ‌از آن انجام شود.

روغن کاری گیربکس صنعتی فراموش نشود.

در صورت کم بودن سطح روغن، آن را دوباره پر کنید. همیشه از روان‌کننده توصیه شده توسط کارخانه‌ی تولید کننده در کاتالوگ گیربکس یا دستگاه استفاده کنید. وقتی گیربکس مدت طولانی بدون تعویض روغن کافی و یا با روغن نا مناسب کار می‌کند، دفعه بعد قبل از اینکه روغن را مجدداً پر کنید، روغن قدیمی ‌را تخلیه کنید.

روغن قدیمی ‌ممکن است کثیف باشد و خاصیت ویسکوزیته خود را ازدست داده باشد. این عامل باعث می‌شود که گیربکس به درستی کار نکند.

فراموش نشود که بررسی کنید که آیا نشتی وجود دارد یا نه. شاید دلیل اینکه گیربکس شما همیشه روغن کم می‌کند، نشتی روغن باشد.  این نشتی هم می تواند از قطعات و اتصالات باشد و هم از ترک های ریز روی پوسته گیربکس سعی کنید تمامی نقاط نشت را برطرف کرده و روغن را به مقدار لازم پر کنید. همچنین می‌توانید آزمایش کنید تا مشخص شود گیربکس دارای مشکل کم کردن روغن است یا نه.

اگر گیربکس دارای مشکل کم کردن روغن باشد، معمولاً دندانه‌های چرخ‌دنده‌ها سریعاً شروع به فرسودگی می‌کنند. پس حتماً مطمئن شوید که قطعات گیربکس صنعتی شما همیشه روغن کاری شده است.

همیشه گیربکس را تمیز نگه دارید

دمای کاری گیربکس را کنترل کنید.

کلیه ماشین آلاتی که انرژی را از نوعی به نوع دیگر تبدیل می کنند به نوعی با تولید گرما نیز همراه هستد. گیربکس صنعتی هم از این قائده مستثنی نیست. بدون خنک کننده مناسب، این گرما می‌تواند مضر و زیان‌بار باشد. علت اصلی گرمای بیش از حد عدم روغن‌کاری مناسب دستگاه است. استفاده از روغن نامناسب نیز می‌تواند یکی از علت‌ها باشد

کنترل سیستم هواگیر گریبکس

گیربکس‌ها هواگیرهایی‌ (Breather) دارند. هواگیر یکی از اجزای ضروری در یک گیربکس است. اگر هواگیر نصب نشده باشد، افزایش فشار داخل پوسته گیربکس  صنعتی می‌تواند باعث نشت روغن از یک یا چند قسمت آب‌بند (Seal) شود. هواگیر با اجازه خروج و فرار به هوای داغ و ورود هوای تازه و خنک، از ایجاد فشار داخل پوسته گیربکس جلوگیری می‌کند.

اطمینان حاصل کنید که این هواگیرها از لحاظ استراتژیکی در نقاط مناسبی قرار دارند تا از وارد شدن ذرات و گرد و غبار به گیربکس جلوگیری شود. مواردی مانند خاک، آب و سایر ذرات اضافی که وارد گیربکس می‌شوند می‌توانند به آن آسیب وارد کنند. بیشتر اوقات از گیربکس در محل‌هایی استفاده می‌شود که کثیف شدن آن غیرقابل اجتناب است. این وظیفه شماست که از کثیف شدن گیربکس جلوگیری کنید. سعی کنید همیشه محل کار و کارگاه خود را از آلودگی و زباله‌ها دور نگه دارید.

تا حد ممکن از هواگیرها محافظت کنید. بهترین راه برای محافظت جلوگیری از ورود ذرات است. فیلترهایی را نصب کنید تا اجازه ورود ذرات و آلودگی به گیربکس را ندهند. در صورت ورود آلودگی، آب یا ذرات به چرخ‌دنده‌ها، مطمئن شوید که آن‌ها را کامل تمیز کرده‌اید. گیربکس کثیف نمی‌تواند عملکرد کامل و مناسبی داشته باشد. همچنین آلودگی به روغن آسیب می‌رساند و باعث ایجاد مشکلات بیشتری در دستگاه شما می‌شود.

تعمیر و نگهداری الکتروموتور

تعمیر و نگهداری درست از توقفهای ناخواسته جلوگیری می کند.

تعمیر و نگهداری الکتروموتور روتاری ولو

سیکلهای بازرسی و نظارت به نوع الکتروموتور و شرایط کارکردی آن بستگی دارد. موتور به منظور جلوگیری از خرابی و طولانی تر شدن طول عمر خود نیاز به تعمیر و نگهداری منظم دارد. معمولا گفته می شود که موتورها و قطعات آنها بایستی هر 6 ماه تست و در صورت نیاز سرویس و تعمیر شوند. فقط در این صورت است که نگهداشتن طول عمر مفید و راندمان موتور ممکن می شود.

نگهداری پیشگیرانه موتور

هدف از این نوع نگهداری جلوگیری از ایجاد مشکلات حین عملکرد و اطمینان یافتن از این که موتور به طور مستمر در حالت معمولی یک کارکرد قابل اطمینان را تامین می کند، است. نگهداری پیشگیرانه بخشی از نگهداری برنامه ریزی شده کل سیستم است.

نگهداری پیشگویانه موتور

هدف از این نوع نگهداری موتور، رسیدن به این مساله است که اطمینان یابیم نوع صحیح نگهداری در زمان صحیح انجام می شود. به منظور تعیین کردن این دو پارامتر، نیاز داریم عملکرد موتور را به صورت پیوسته و منظم پایش کرده و مشکل را قبل از آنکه واقعا رخ بدهد شناسایی کنیم.

تعمیر و نگهداری واکنشی

هدف اصلی از این نوع نگهداری، تعمیر و جایگزینی موتور در هنگام رخداد خرابی است. تعمیر و نگهداری راکتیو (انفعالی) به عنوان تعمیر و نگهداری از کار افتادگی نیز شناخته می شود، در این نوع فعالیت هیچ نوع سرویس یا اندازه گیری های منظم انجام نمی شود.

تست کردن الکتروموتور برای تعمیر و نگهداری پیشگیرانه

اقداماتی برای انجام تعمیر و نگهداری پیشگیرانه

کنترل تهویه موتور

اگر موتور در محیطی با تهویه کم و محدود نصب و بهره برداری شده باشد، ممکن است دمای موتور به دماهای بالایی برسد که می تواند به عایق بندی موتور و گریس یاتاقان آسیب بزند. و گرد و خاک و آلودگی ها نیز می توانند باعث گرفتگی و مسدود شدن سوراخها و مجاری تهویه موتور گردند.

از اینرو، به منظور جلوگیری از افزایش دمای بیش از اندازه موتور، مهم و حیاتی است که آلودگی ها به صورت منظم از محل های تهویه هوا زدوده شوند. با اینکه موتورها حفاظت شده اند، خیلی مهم است که موتورها را در جایی با تهویه دایمی نصب کنیم به گونه ای که دماهای زیاد به عایق و یاتاقانهای آن آسیب نزند. به هر مقدار که موتور خنک تر کار کند، طول عمر آن نیز افزایش می یابد. بنابراین، سرپوش فن و پره های خنک کننده بایستی حتی الامکان تمیز شوند.

کنترل اتصالات الکتریکی

تمامی اتصالات الکتریکی باید سفت و محکم با گشتاور توصیه شده بسته شوند. لرزش در پیچها و سیکلهای کاری معمولا باعث باز شدن اتصالات می گردد. فیوزها، اتصالات کابلها، کنتاکتورها و اغلب در معرض شل شدن اتصالاتشان هستند و بایستی به صورت منظم چک شوند.

کنترل عدم تعادل ولتاژ و جریان

عدم تعادل ولتاژ و جریان مطمئنا یکی ازحوزه های نگرانی است و مقادیر آنها به منظور جلوگیری از ایجاد مشکل در موتور بایستی مرتبا چک شود. عدم تعادل ولتاژ هنگامی رخ می دهد که دامنه ولتاژهای سه فاز متفاوت از همدیگر است. عدم تعادل ولتاژ باعث عدم تعادل جریان نیز می شود.

این مساله باعث انواع مختلفی از مشکلات می شود. لرزش، گشتاور ضربانی و افزایش دمای بیش از حد سیم پیچی ، از جمله آنها است. عدم تعادل ولتاژ منجر به کاهش راندمان موتور و کوتاهتر شدن عمر آن می شود.

یاتاقانها در الکتروموتور

یاتاقانها اجزایی در موتورها هستند که بیش از همه در معرض فرسایش قرار دارند. به دلیل اینکه به مرور زمان با افزایش راندمان موتورها، سیستم عایقی کمتر در معرض دماهای زیاد و بالا قرار دارد. خطا و خرابی عمده ایجاد شده اتصال کوتاه نیست بلکه صدای نامطلوب یاتاقانها و خرابی آنها است.

از اینرو، هنگام اجرای تعمیر و نگهداری پیشگیرانه بر روی موتور، جایگزینی و نگهداری یاتاقانها در عمل از فاکتورهای مهم است.

برخی از یاتاقانها به عنوان یاتاقانهای گریس کاری شده برای کل عمر یا یاتاقانهای بدون نیاز به نگهداری معرفی و وارد بازار شده اند. اما، این کلمات گمراه کننده هستند. اینها دلیل بر این نیستند که یاتاقانها اصلا نیاز به نگهداری ندارند.

طول عمر یاتاقانها بین 16000 تا 40000 ساعت یا بیشتر متغیر است.

 

روانکاری یاتاقانها

یاتاقانها در موتورهای استاندارد معمولا با گریس روانکاری می شوند به دو طریق یا یک بار(برای تمام عمر گریس خورده) که این گروه قابل گریس کاری مجدد نیستند، یا آنها ممکن است از طریق گریس خور یاتاقان قابلیت روانکاری و اعمال گریس مجدد را داشته باشند.

نظافت الکترو موتور

موتور بایستی تمیز نگهداری شود، عاری از گرد و غبار، خاک و شن و روغن باشد. برای تمیزکاری باید از برسهای نرم یا کهنه های کتان تمیز استفاده کرد. برای حذف گرد و غبار غیر ساینده از کاور فن و انباشت آلودگی بر روی فن و پره های خنک کن باید از جریان هوای فشرده استفاده کرد.

جعبه ترمینالهای موتور که با درجه حفاظت IP55 منطبق شده اند بایستی نظافت شوند. ترمینالهای آنها باید عاری از اکسیداسیون بوده و از لحاظ مکانیکی در شرایط خوبی باشند. و تمام فضای استفاده نشده در آن عاری از گرد وغبار باشد. برای استفاده تحت شرایط محیطی نامساعد موتورهای با حفاظت IP(W) 55 توصیه شده است.

*دستگاه بدونه حفاظت های الکتریکی راه اندازی نشود.(کنترل فاز،کنترل بار)

توجه : باید این نکته را مد نظر داشت که ضریب انبساط و انقباض دستگاه و دمای کاری آن اهمیت زیادی ، در طراحی دستگاه دارد.

هشدار: با توجه به اینکه فاصله ایمپلر با پوسته کم است در صورتی که روتاری ولو زمان زیادی مورد استفاده قرار نگیرد امکان گیر کردن (جام کردن ) دارد، پس بهتر است هر چند  روز یک بار روتاری ولو روشن شود.

اخطار: در حین کار با روتاری ولو احتیاط کنید دست خود را داخل دستگاه نکنید، احتمال قطع شدن انگشتان دست وجود دارد.

توجه :در صورتی که محصول شما و یا کار شما شرایط خاص و ویژه ای دارد قبل از سفارش با کار شناس فروش شرکت در میان بگذارید تا تدابیر لازم در ساخت دیده شود.

گارانتی محصول: این دستگاه از نظر عملکرد و کارایی تا یک سال گارانتی می شود. این دستگاه تا سه سال خدمات پس از فروش دارد.

keyboard_arrow_up